- מה הוא אתר אינטרנט – ההיסטוריה במספרים
- כיצד ניתן לבנות אתר אינטרנט, ומי הם אנשי מקצוע בתחום בניית אתרים?
- מי צריך להיות בעלים של אתר אינטרנט?
- סוגי אתרי אינטרנט שקיימים כיום
כיום, בעולם שבו ישנם יותר טלפונים סלולריים מאשר כל מוצר צריכה אחר, כבר ברור, אנחנו חיים בעולם טכנולוגי. בכל הנוגע לרשת האינטרנט, המוטו המוביל הוא "אם אתה לא שם, אתה לא קיים". כמעט בלתי אפשרי לנהל דו שיח עם לקוח מכל תחום ללא נוכחות וירטואלית, על כן אתר אינטרנט הוא מקור מידע מאוד מרכזי בחיים המודרניים.
הוא המשפט אשר מאפיין יותר מכל את החיים שלנו כיום. לכן, מאוד קשה לנו לתאר עולם בו אנו לא משתמשים באינטרנט לטובת פעולות בסיסיות. בין אם מדובר על קשרים חברתיים, עסקיים או אקדמי ולימודיים. כולנו עושים שימוש יום יומי ברשת האינטרנט, כטבע שני, מבלי להכיר את הבסיס עליו מושתת הרשת כולה. כדי להבין איך הגענו למצב בו אנו מסתמכים בצורה אבסולוטית על האינטרנט, נכיר לכם את ההיסטוריה של בניית אתרים.
מה הוא אתר אינטרנט – ההיסטוריה במספרים
אתר אינטרנט הוא מיקום וירטואלי של כמה עמודי רשת, אשר קשורים לדף בית אחד. עמוד רשת, הוא עמוד אינטרנטי בודד. לעומת זאת, אתר אינטרנט מאגד תחתיו כמה וכמה עמודי רשת, הקשורים לאותו תחום עניין. ניתן להיכנס אל כל אתר אינטרנט, דרך דפדפן, בעזרת כתובת URL (Uniform Resource Locator). כתובת ה URL הראשית של כל אתר, פותחת גישה אל שאר עמודי הרשת תחתיו. למשל, בהקלדת הכתובת www.iwebsite.co.il תוכלו להגיע לעמוד הבית, ומשם לגלוש לעמודים נוספים הקשורים לאתר החברה.
אתר האינטרנט הראשון שעלה לאוויר, ב6 לאוגוסט 1991, נבנה על ידי טים ברנארס-לי. מאז, עברו הרבה מים בנהר, ונכון לינואר 2018, ישנם בין 1.3-1.8 ביליון אתרים ברחבי רשת האינטרנט הגלובלית. אמנם, מרביתם אינם בשימוש או שהתנועה בהם היא דלה במיוחד, אך מאוכסנים על שרתי מידע ברחבי העולם.
כיצד ניתן לבנות אתר אינטרנט, ומי הם אנשי מקצוע בתחום בניית אתרים?
כל אדם יכול לבנות אתר אינטרנט, ואפילו ישנם אתרי אינטרנט אשר מתמחים בבניית אתרים (כמו WIX). תהליך בניית אתרים, במיוחד אם אתם רוצים להקים אתר מקצועי, הוא תהליך שמחייב ידע ומיומנות בעולם התכנות. אתר אינטרנט מאוחסן על שרתים, מעוצב בעזרת שפות מחשב ייחודיות ודורש רמת אבטחה וקידוד מידע. כל אלו הן מיומנויות אותן יש לצבור לאורך שנים של ניסיון ולימוד מתמיד. לפיכך, אם אתם רוצים להקים אתר מקצועי, מומלץ לפנות לעזרת חברת בניית אתרים, כמו iWebsite. רשת האינטרנט חווה כל העת שינויים ושיפורים, אשר יכולים לבוא לידי ביטוי רק בעזרת צוות טכני מעודכן.
מי צריך להיות בעלים של אתר אינטרנט?
כל בעל עסק, משרד ממשלתי, ארגון או אדם פרטי, יכול להיות בעלים של אתר אינטרנט. ואולם, מומלץ למצוא מטרה ממשית טרם הקמת האתר. במרבית אתרי האינטרנט, מוצג מידע מסוגים שונים אשר יכול למשוך את הקוראים. אם מוצגים קישורים לעמודים נוספים, ניתן ללחוץ עליהם ולקבל מידע נוסף, דרך עמוד רשת אחר או אתר אינטרנט חיצוני. כמו כן, ניתן להאזין למוזיקה, לראות סרטונים, לרכוש מוצרים, לתקשר ולבצע מגוון רחב מאוד של פעולות.
כל אדם או ארגון, אשר רוצים למשוך אליהם תנועה של גולשים, צריכים להחזיק אתר אינטרנט. זו היא צורת התקשורת הבינלאומית הפופולרית ביותר כיום, עם מיליארדי משתמשים פעילים. לכן, רצוי להשקיע בתשתיות אתר איכותיות, כמו גם בתוכן מעניין ומושך בתחום העניין אותו אתם רוצים להציג.
סוגי אתרי אינטרנט שקיימים כיום
כפי שכבר הבנתם, ישנה כמות עצומה של אתרי אינטרנט פעילים, אותם ניתן לסווג לקטגוריות שונות:
אתרי מידע
אתר ארכיב – אשר שומר על תוכן כתוב של אתרים אחרים.
בלוג – אתר אינטרנט אשר מופעל לרוב בידי אדם יחיד, או חברה, ומציג את תחומי העניין של הבעלים. הבלוג של אתר האינטרנט ANALYZIT מכיל תוכן רב בתחום השיווק הוירטואלי, אשר יכול לסייע לבעלי עסקים רבים.
אתר עסקי – אתר שמטרתו היא להציג את העסק ולהעניק ללקוחות גישה למידע אודות העסק. באתר העסקי של ד"ר חיים ברקוביץ', הלקוחות רואים מהם סוגי השירותים של הרופא ויכולים ליצור איתו קשר במגוון דרכים.
אתר תוכן או מידע – אלו הם אתרים שכל מטרתם היא להציג מידע על פי שיוך לקטגוריות.
אתרים ממשלתיים – אתרים אשר מנוהלים על ידי גופים ממשלתיים, ארציים או אזוריים. האתרים מספקים סיוע, מידע או שירותים לתושבים. כמו כן, ישנם אתרים אשר פועלים לטובתם של תיירים, מנוהלים על ידי גורמי ממשל רשמיים.
אתרי שאלות ותשובות – בהם ניתן להעלות שאלות בכל נושא או תחום עניין, והמבקרים באתר יכולים לחלוק ידע אישי או ניסיון מקצועי.
אתרים זדוניים – אלו הם אתרים אשר כל מטרתם היא לנסות להשיג מידע פרטי ואישי של משתמשים או אתרים אחרים ברשת. אתרים אלו מפיצים תוכנות אשר יכולות לאסוף מידע ממחשבים אחרים, וכך לפגוע במשתמשים רשת אחרים.
אתרי גניבת מידע – אתרים אשר לכאורה מוצגים כאתרים תמימים למשתמש. בפועל, כל כניסה לאתר חושפת את המשתמש לגניבה של מידע אישי כמו סיסמאות שונות.
אתרי חדשות שקריים (Fake News) – אתרים אשר מפיצים מידע שקרי ברחבי הרשת, במסווה של אתר חדשותי נורמטיבי.
אתרי חדשות – אתרים אשר מעדכנים את הגולשים באירועי אקטואליה מקומיים או בין לאומיים. ישנם אתרי חדשות כללים, אל מול אתרים בתחומים מוגדרים, כמו למשל טבע, ספורט או בידור. אתר החדשות אשדוד ניוז, משרת את אוכלוסיית האזור, ומציג מידע רלוונטי לתושבי העיר הדרומית.
אתר אישי – אתר בו יכול אדם פרטי להעלות תוכן או לשתף מידע אודות חייו האישיים, משפחתו או ההתנסויות במהלך חייו. לעיתים רבות אתר מסוג זה כולל קורות חיים מקצועיים. כיום ישנם אנשים רבים אשר בוחרים להקים אתר אישי בעזרת אתרים חברתיים ייעודים, כמו LinkedIn. זאת בכדי לאחסן מידע אישי ומקצועי אודותיהם.
אתרי תדמית – אתרים אלו מכילים מידע אודות אדם יחיד, בעל עסק, או כישרון ייחודי. אתרים אלו מוקמים על ידי גורם שלישי, כמו יחצ"ן או חברת בניית אתרים וקידום אינטרנטי. זאת, בכדי להציג את האישיות באור החיובי ביותר. אתר Maxtech Network הוא אתר תדמית אשר מציג את יכולות החברה הטכנולוגית והפיתוחים אותם היא מציעה ללקוחותיה.
אתרי חוות דעת – אתרים בהם ניתן לקרוא חוות דעת של גולשים, אודות שירותים או מוצרים שונים.
אתרי בתי ספר – אתר המציג את כל המידע אודות מוסד הלימודים המקומי. החל מבתי ספר יסודי ועד למוסדות לימוד אקדמאיים. באתרים אלו לרוב יש אזורי אישי לתלמיד או להורים. שם ניתן לקבל מידע כמו ציונים או מערכת שעות.
אתרי חדשות חברתיות – אתרים בהם ניתן למצוא תכנים אשר הגולשים כותבים. הגולשים מביעים את דעתם בנוגע לכל פרסום, ויכולים למצוא תכנים אשר מושכים אותם באופן אישי. אתר Reddit הוא אתר בו ניתן להעלות תכנים בתוחמי עניין רבים ולקבל תגובות מקהל גולשים נרחב.
אתר קומיקס – אתר בו ניתן לקרוא תכני קומיקס, מידי יום, חודש או שבוע.
אתרי ויקי – אתרים בהם ניתן להשתמש בתוכנת ויקי, על מנת לערוך או להעלות תכנים מכמה מחשבים במקביל. האתר המוכר ביותר הוא אתר ויקיפדיה, האנציקלופדיה השיתופית.
אתרי מכירות
אתר מסחר מקוון – אתר שמוקם על מנת להיות זירת מכירות וירטואלית של שירותים או מוצרים. תחת קטגוריה זו ניתן להקים גם חנות וירטואלית למותג פרטי או חברה, בה ניתן למכור מוצרים בלעדיים. לדוגמה, החנות הוירטואלית של חברת Celio, אשר מאפשרת ללקוחות לבצע רכישות ולקבל את המוצרים לביתם.
אתר שיווק שותפים – אשר מעודד ביצוע מכירות וירטואליות של מוצרים, בעזרת גורם שלישי.
אתר מכירות פומביות – שם ניתן להציג מוצרים למכירה ולאפשר לקהל הרחב לנקוב בתג המחיר שלהם. אתר eBay, הוא האתר המוביל בתחום זה כיום.
אתרי מימון המונים – בהם ניתן לגייס כספים מהציבור הרחב לטובת מטרות אישיות, עסקיות או חברתיות.
מדיות חברתיות
אתרי שיתוף תכנים חברתיים – אתרים בהם ניתן להעלאות תכנים אישיים, של כלל המשתמשים. למשל, אתר שיתוף הסרטונים YouTube.
אתר היכרויות – אתר אשר מאפשר לאנשים מכל קצוות תבל להכיר זה את זו למטרות דייטים. מרבית האתרים דורשים תשלום סמלי ועריכה של פרופיל אישי, על מנת למצוא את ההתאמה הטובה ביותר על בסיס אלגוריתם.
אתר משחקי רשת – על גבי אתרים אלו מתנהלים משחקים וירטואליים בין קבוצות של שחקנים. המשחקים מתרחשים בו זמנית בכמה מחשבים ומאפשרים תקשורת אונליין בין השחקנים השונים.
רשתות חברתיות – אתרים אשר מאפשרים ליצור מעגל חברים וירטואלי. עמודי מידע אישיים, קבוצות משפחתיות וחברתיות ואפילו מעקב אחרי גופים ואנשים מפורסמים. רשתות חברתיות הן כלי שימושי בחייהם של גולשים רבים. הרשת החברתית הנפוצה ביותר היא Facebook, שמהווה פלטפורמה לתקשורת חברתית עולמית.
סוגים נוספים
מנוע חיפוש אינטרנטי – זהו אתר אשר מסייע לגולשים למצוא מידע מרחבי הרשת. האתר הגדול ביותר כיום הוא מנוע החיפוש Google.
אתר דואר אלקטרוני – אתר בו יכול אדם לצפות, לשלוח ולקבל הודעות דואר אלקטרוני, ללא הורדת תוכנה למחשב. Gmail, הוא אתר המייל בו נעשה השימוש הנרחב ביותר בעולם נכון להיום.
אתרי מראה – אתר אשר יכול להוות גיבוי במקרה והאתר המקורי סובל מעומס כניסות. העיצוב והשימוש באתר מראה, זהים לשימוש המקורי. כך ניתן לאפשר תנועה נורמטיבית אל התאתר ולהפחית עומסי גלישה.