- ארבע נישות מכירה במסחר האלקטרוני המסורתי
- נישות המכירה החדשות – המסחר המקוון של העתיד
- כיצד למצוא את נישת המכירה המנצחת לחנות אינטרנטית?
בעשור האחרון, עולם המסחר חווה שינוי עצום, בייחוד בשל ההתפתחות המטורפת של תחום המסחר האלקטרוני. אם בעבר נאלצנו לגשת לקניון הקרוב על מנת לרכוש חולצה, היום, בלחיצת כפתור מגיעים פריטים שונים לדלת בית הלקוח. בעשור האחרון, דואר ישראל חווה גידול של כ 370% בכמות החבילות אשר הגיעו לטיפולו, בעיקר בשל הגידול במסחר המקוון. היום כדאי יותר מאי פעם להקים חנות מקוונת, בעזרת כלים נוחים לעבודה כמו ממשק WordPress.נישות מכירה בתחומי B2B או B2C מאפשרות לחנות הוירטואלית לפרוץ את המחסום הגיאוגרפי ולספק שירות ללקוחות גם באזורים מרוחקים פיזית.
אך מהן קטגוריות המחסר הקיימות ומה צופן פני העתיד לעולם המחסר האלקטרוני? התשובות בכתבה הבאה.
ארבע נישות מכירה במסחר האלקטרוני המסורתי
עולם המסחר המקוון מתבסס על ארבעה מודלים של חנות אינטרנטית, אשר פועלים במתכונות שונות גם כיום. לכן, כאשר אתם רוצים לפתוח אתר מסחרי, מומלץ להכיר את המודלים ולבחור את המודל המתאים ביותר למותג
1. גורם עסקי ללקוח פרטי B2C (Business to Consumer)
זו היא אסטרטגיית המכירות הנפוצה ביותר בקרב מנהלי חנויות מקוונות. כמעט כל מוצר אותו ניתן לרכוש באינטרנט יושב תחת קטגוריה זו בצורה כזו או אחרת. מכירה ללקוח בודד היא מכירה המתאפיינת במחזור רכישה קצר יותר. לדוגמה, קל הרבה יותר ללקוח בודד לרכוש זוג נעליים. לעומת חברה אשר מעוניינים לרכוש מלאי מוצרים גדול, בעלות גבוהה. תחת קטגוריה זו, ניתן למכור גם שירותים, כמו למשל שירותים מתחום הסלולר או פתרונות טכנולוגיים שונים המקלים על חיי הלקוח.
2. שני גורמים עסקיים B2B (Business to Business)
תחת מודל זה, עסקים מספקים מוצרים או שירותים לעסקים אחרים. לעיתים לקוח הקצה הוא אדם פרטי, אך פעמים רבות המוצר עונה על צרכי החברה עצמה. מחזור המכירות הוא ארוך יותר, אך גם הרווחים ממכירות לבעלי עסקים אחרים נוטים להיות גבוהים יותר, בשל רכישות חוזרות.
3. לקוח פרטי לגורם עסקי C2B (Consumer to Business)
במודל זה, עסקים מאפשרים ליחידים למכור מוצרים או שירותים דרך פלטפורמה מסחרית. זו היא שיטת המסחר המקוון, עמה ניתן למנות גם את עולם שיווק השותפים. היתרון המשמעותי ביותר במודל זה הוא התמחור התחרותי. הכוח נמצא בידו של הצרכן, והוא זה אשר קובע את מחירי המוצרים והשירותים. המשווקים צריכים להתאים את עצמם לדרישות הצרכן על מנת להשיג יותר לקוחות.
4. שני גורמים פרטיים C2C (Consumer to Consumer)
קטגורית מסחר זו מאפשרת לצרכנים לבצע החלפות של מוצרים ושירותים בינם לבין עצמם. חברות כמו eBay הן אלו אשר סללו את הדרך להקמתו של המודל העסקי המצליח הזה. החברות גובות עלויות על שימוש באתר, ומכאן הרווח שלהן. אך לצד זאת מאפשרות לגולשים להשתמש בטכנולוגיות איכותיות וחדישות.
נישות המכירה החדשות – המסחר המקוון של העתיד
בכדי להעצים את ההשפעה של האתר המסחרי על השוק התחרותי ממילא, מומלץ לחשוב על דרכים לשפר את המודלים הקיימים. לכן, בשנים האחרונות מנהלי אתרים מסחריים רבים מוצאים דרכים חדשות לביסוס אסטרטגיות מכירה ברשת. מבין שלל הדרכים הקיימות כדאי שתכירו:
D2C (Direct to Consumer)
על מנת לחסוך על עלויות התיווך, הדור החדש של הספקים מעוניין למכור את מרכולתו ישירות לצרכנים. חברות גדולות מאפשרות לקונים לוותר על הרכישה דרך גורם צד ג', ובכך לרכוש את אותו המוצר במחירים נגישים יותר.
White label and Private label
בשיטת הWhite label בעל המותג רוכש מוצר ללא מיתוג מיצרן גנרי, וממתג אותו באופן עצמאי. לעומת זאת, במותג הפרטי, המותג מייצר באופן עצמאי, על ידי מפעל מיוחד את המוצר ומהווה מוכר יחיד למוצר. בשתי הדרכים ניתן לייעל את עלויות ההשקעה בפיתוח המוצר ולהעמיק את השימוש בטכנולוגיות ובשיווק.
Wholesaling
מודל זה מציע מכירה של כמויות מוצרים גדולות, בסטוקים. זהו מודל אשר פועל באופן מסורתי תחת קטגוריית ה B2B, כך ניתן להציע לעסקים עלויות מותאמות על כמות מוצרים גדולה.
Dropshipping
מודל אשר צובר תאוצה רבה בשנים האחרונות. באופן כללי, המוכר מאפשר לקנות מוצר, אשר לא נמצא פיזית בידיו. עם קבלת ההזמנה, המוכר פונה לספק ורוכש ממנו מוצר יחיד, הנשלח לכתובת הלקוח. המוכר אם כך, הוא מעיין "מתווך", המקשר בין הלקוח לספק.
Subscription services
כיום, כמעט בכל תחום עיסוק בעולם המחסר האלקטרוני, ניתן למצוא שירותי מנויים חודשיים. בין אם מדובר ברישום למגזין אלקטרוני ובין אם ברישום למועדון לקוחות
כיצד למצוא את נישת המכירה המנצחת לחנות אינטרנטית?
כאשר כל אסטרטגיות המחסר המקוון פרושות אל מול העניים, מומלץ למפות את נישת המכירה של החנות המכירתית. בעזרת הקטגוריות הבאות, תוכלו לבצע מיפוי נוח אשר יסלול את הדרך לקטגוריית המסחר המושלמת לחנות האינטרנטית:
הכר את הלקוח
למי אתם שואפים לספק שירות? חשבו מהם הציפיות של הלקוחות כאשר הם רוכשים את סוג המוצרים אותם אתם רוצים למכור.
אומדן היכולות
יש משימות אשר ניתן לבצע באופן פרטני, בעוד שאחרות מחייבות סיוע של איש מקצוע. למשל, כאשר מדובר על תחום בניית אתרים, אתם יכולים להיעזר בצוות חברת iWebsite. אנו נלווה אתכם לאורך כל תהליך ההקמה של האתר מסחרי בצורה מקצועית.
טובת המוצרים במותג
אם אתם מייצרים בעצמם את המוצרים, חשוב לבחון את התמחור על מנת לכסות את עלויות הייצור. לעומת זאת, אם אתם עוסקים בשיווק מוצרים של גורמים אחרים, מירב תשומת הלב תהיה על תחום השיווק.
הכר את המתחרים
על מנת להציג את המוצר בצורה הברורה ביותר ללקוחות, מומלץ להתייחס למתחרים. מהי צורת המסחר האלקטרוני בה פועלים המתחרים, והאם היא הדרך הנכונה לפעול? ייתכן ותרצו לגוון או ליצור אסטרטגיה מיוחדת לחנות המכירתית שלכם.