- הקמת חנות וירטואלית – עיתוי מתאים
- מה לקחת בחשבון לפני שפותחים חנות וירטואלית?
- עיצוב חנות אונליין
- שיפור חוויית המשתמש – UX
- סליקה – ביצוע תשלומים בחנות וירטואלית
- היבט האבטחה בחנות אינטרנטית
- שיווק ופרסום עבור חנות אינטרנטית
- כלים שיווקיים לשימור לקוחות חנות אינטרנטית
- נגישות החנות הוירטואלית
- סיכום
בשנים האחרונות עולם האיקומרס חווה צמיחה פשוט מטורפת! ניתן לראות זאת רק על פי כמות החנויות הוירטואליות באינטרנט אשר רק הולכת וגדלה, וזה? ממש לא פלא! יחד עם זאת, חלק גדול מהחנויות אינן בנויות בצורה איכותית ממגוון סיבות: ניסיון בניית חנות אינטרנטית לבד, הקמת חנות וירטואלית בצורה חובבנית על ידי בעלי מקצוע, ניהול לקוי ועוד.
מה היא חנות אינטרנטית איכותית? מנסיונינו, חנות אינטרנטית בנויה היטב היא כזו שמספקת חווית שימוש נוחה ומהנה. היא יודעת לשדר את המסר הנכון ללקוחות שלה.
בשביל הצלחתה של חנות וירטואלית צריך לשלב מגוון פרקטיקות וכללים מקצועיים שמסייעים להביא את החנות לביצועים משביעי רצון בטווח הארוך. הנכם מוזמנים להבין כיצד ניתן להתגבר על המכשולים הנפוצים בזמן בניית חנות אינטרנטית.
פתיחת חנות וירטואלית – עיתוי מתאים
הסיבות לבניית חנות וירטואלית יכולות להיות:
- כאשר בעל העסק מרגיש שהנוכחות האינטרנטית שלו אינה מספיקה. העסק מעוניין בלקוחות שאינם יכולים להגיע באופן פיזי לחנות. כמו כן, הדבר נכון כאשר העסק מעוניין למכור את מוצריו בשווקים חדשים ובעלי פוטנציאל.
- כאשר מעוניינים בערוץ שיווק נוסף לעסק.
- כאשר ליזם יש רעיון לפתיחת חנות וירטואלית שיכולה להיות מוצלחת. מומלץ לבצע בדיקת היתכנות ומחקר שוק לפני ביצוע תהליך הקמת חנות וירטואלית.
- כאשר מעוניינים להציג ללקוחות המותג מוצרים חדשים שלא הכירו.
- כאשר מעוניינים לעבור לפעילות אינטרנטית בלבד (ללא נוכחות פיזית).
מה לקחת בחשבון לפני שפותחים חנות וירטואלית?
נעבור על הנקודות החשובות עליהן לשים דגש בתהליך של פתיחת חנות וירטואלית:
- תחום הפעילות של חנות אינטרנטית – פתיחת חנות אינטרנטית יכולה להתקיים באחד או כמה נישות באינטרנט. אחד התחומים הנפוצים של פתיחת חנות אונליין היא, למשל, פתיחת חנות בגדים באינטרנט.
- נכס דיגיטלי – חנות וירטואלית יכולה להיות נכס דיגיטלי השייך לחברה. המאפיינים העיקריים הם:
- לבעל חנות וירטואלית ישנה שליטה מלאה על הנכס שלו
- יכולת פיתוח מודולים ייחודיים לצרכים שיווקיים (בניגוד לפלטפורמות סגורות).
בנוסף לכך, קיימת אפשרות לפתוח חנות אונליין בזירות מסחר פופולריות של: Etsy, Amazon, eBay (במקרה של אופנה ואומנות), ועוד. המאפיינים העיקריים הם:
- אין צורך בתהליך הקמה
- עמלות הנגבות עבור השימוש בפלטפורמות אלו
- מגבלות עיצוביות ופונקציונליות, עמידה בתנאי הפלטפורמה.
- תכנון החנות – אפיון חנות אינטרנטית הוא חלק משמעותי בתהליך הקמת חנות וירטואלית, וכדאי לבצע אותו באמצעות חברה מומחית בלתחום זה. התהליך מתבצע יחד עם העסק שמעוניין למכור מוצרים באמצעות חנות אינטרנטית. תהליך אפיון חנות אינטרנטית כולל:
- התמקדות בדרישות העסק מהאתר
- התחשבות בקהל היעד ולמידת התנהגות משתמשים
- מה הם הצרכים שעליהם חנות אינטרנטית עונה
- התאמת חנות וירטואלית לצרכי השיווק בעתיד.
- תכנון תהליכים שונים בחנות כולל תהליך מכירה
למה חשוב לבצע אפיון חנות וירטואלית?
קיימים סוגי לקוחות שונים, וכל אחד מהם מתנהג אחרת בחנות אינטרנטית. לדוגמה: יש כאלו שיעדיפו לבלות יותר זמן ולהכיר חנות אינטרנטית מסוימת בפירוט, ואילו מהצד השני ישנם לקוחות אשר מעדיפים למצוא את מה שהם מבקשים במהירות, ולהגיע מיד לעמוד התשלום. יש לוודא שהחברה מאפשרת לבצע תיקונים ועדכונים לתהליכים אלו.
עיצוב חנות וירטואלית
עיצוב חנות אינטרנטית הוא נושא מאוד חשוב בתהליך הקמתה. יצירת רושם ראשוני חיובי על לקוחות חנות אינטרנטית תתרום לסיכויי רכישה גבוהים יותר. יש שתי דרכים, בהם ניתן להתחיל מסע אל חנות וירטואלית
דרך ראשונה – תבנית מוכנה:
- ניתן לשנות הגדרות
- להוסיף תמונות
- עיצוב החנות לא ייחודי, ודומה לחנויות אחרות באינטרנט.
- אם תרצו לבצע התאמות שיעבדו יחד עם התבנית שנקנתה מראש – יהיה צורך בעבודה נוספת מצד מתכנת.
- במידה והחנות שלכם מוכוונת לקהל הישראלי – וודאו כי התבנית בנויה לתצוגת טקסט מימין לשמאל (עברית), ולא כמו בדרך כלל כשקונים תבנית ומקבלים אותה מיושרת משמאל לימין (אנגלית). במידה ורכשתם תבנית כזו, שינוי הכיוון של טקסטים מצד לצד של פריטים ושל האתר העצמו, מעבר התפריטים מצד לצד, תחתית האתר (Footer), החלק העליון של האתר (Header), ועוד אלמנטים שיש לשנות את כיוונם. כפי שאתם יכולים לנחש – זהו פתח לבעיות טכניות רבות.
דרך שניה – עיצוב אישי:
- הצגת מראה ייחודי ויצירת רושם ראשוני חיובי
- תהליך עיצוב מותאם אישי יותר ארוך
- תצוגת מוצרים מותאמת אישית היא כלי שיווקי בפני עצמו, כי חשוב מאוד לזכור – בחנות וירטואלית תמונות מוכרות!
- גמישות בשינוי עיצוב
- הוספת מודולים ייחודיים בעתיד בהתאם לצרכים
חשוב – תתחילו מהצד הנכון המתאים לעסק שלכם ובהתאם למטרות עסקיות!
שיפור חוויית המשתמש – UX
חלק בלתי נפרד מהנושא עיצוב חנות אינטרנטית גם היבט קריטי של חוויית משתמש. חוויית משתמש (מאנגלית: UX, קיצור של User Experience) היא החוויה שחווה משתמש קצה בזמן בחירת מוצרים ורכישתם בחנות וירטואלית. חוויית המשתמש משיקה ומושפעת מממשק משתמש (UI).
ביצוע תהליך מתמיד של שיפור חווית המשתמש מסייע ללקוח:
- לבצע תהליכים בחנות אינטרנטית בנוחות ובמהירות
- לבצע רכישה בקלות
- להנות בחנות אינטרנטית ולהיות לקוח נאמן
להלן מספר טיפים ראשוניים ליצירת חוויית משתמש טובה אינטואיטיביות ללקוחות של חנות אינטרנטית :
- אל תנסו להמציא את הגלגל – יזמים רבים בעת בניית אתר אינטרנט או חנות וירטואלית חדשה מנסים להמציא את הגלגל מחדש, במיוחד בעיצוב חנות אינטרנטית. לרוב, אין צורך בכך . זאת מכיוון שהעיצובים למכשירים שונים (מחשב אישי, מכשיר נייד) מותאמים לרוב המשתמשים, ולרוב הם קלים לתחזוקה. תדאגי להשתמש בשיטות ידועות, אליהם רוכשים באינטרנט רגילים.
- התאמה למובייל – תדאגו להתאים חנות וירטואלית למכשירים שונים, במיוחד למכשירים ניידים
- שמרו על זה פשוט – כיום, משך הקשב של המשתמשים הולך ויורד בגלל כמות המידע שהם צורכים בזמן נתון. עומס אלמנטים פוגע במיקוד הלקוח בעת ביצוע רכישה. כתוצאה מכך, נפגעת חוויית השימוש בתהליך רכישה, תהליך קריטי בכל חנות אינטרנטית. לכן, דאגו לשמור על עיצוב נקי מאלמנטים עיצוביים מיותרים (תמיד מפתה להוסיף :)), ודאגו לפשט את התהליך הקנייה באתר שלכם. בזמן הקמת חנות וירטואלית חשבו על נחיצות האלמנטים הקיימים בדף אינטרנט טיפוסי כגון: כפתורים, אייקונים, טקסטים וחלונות קופצים (זהירות עם זה 🙂 ) דף ודף הקיימים באתר. הם חייבים לעוזר ללקוחות לבצע פעולות ולא ההפך.
- הכירו את הלקוח שלכם – אולי הטיפ החשוב ביותר שנוכל לתת לכם, ולא רק בתחום חווית המשתמש. מידע הזה יעזור להתאים לרוכשים הצעות מיוחדות, מבצעים, להציע מוצרים חדשים בזמן הנכון ובצורה מתאימה. הצרכים של המשתמשים משתנים באופן מתמיד לכן חידוש מידע עבור לקוחות זה תהליך מתמיד, שנעשה גם בחברות הגדולות בעולם.
- הדרכת לקוחות – בעיקר בביקור הראשון, מבקרי חנות אונליין משתמשים שמגיעים לחנות הוירטואלית רוצים לדעת איך להשתמש בה באופן המהיר והקל ביותר. לכן, דאגו להשתמש באלמנטים שונים מתאימים שיובילו לקוח פוטנציאלי בניווט אינטואיטיבי בחנות , ובמיוחד בתהליך רכישה.
- שיפור מתמיד – אנו מבינים את הצורך להגיע לשלמות בשלב מוקדם ככל הניתן. עם זאת, לא מדובר ברעיון אפקטיבי שכן ייקח לכם הרבה זמן רב להגיע לרמה זו, ורצוי לאזן צורך זה עם הצורך להוציא חנות אינטרנטית לשוק ולבדוק כיצד היא מתפקדת.
תתחילו למכור – יש סוג בעלי חנויות נתקעים בשלב שיפורים מתמידים. לכל דבר יש גבול, גם פה – קחו דברים בפרופורציה. עם הזמן, מהמידע שתספו ואנליזה תוכלו לשפר תהליכים, גם חוויית השימוש בחנות אינטרנטית.
חיבור למערכות חיצוניות
התממשקות למערכות חיצוניות יכולה לסייע בעבודה השוטפת בחנות הוירטואלית שלכם. מערכות לדוגמה יכולות להיות של חברת השילוח, חברת הסליקה, תוכנות חשבונאיות, מערכות CRM וERP שונות.התממשקות למערכות אלו יכולים להקל על תהליך העבודה היומיומי בניהול חנות ולחסוך זמן רב יקר של העברת נתונים מחנות וירטואלית למערכות צד שלישי. לכן חשוב מאוד לבצע בדיקת היתכנות של סנכרון חנות וירטואלית.
אנחנו מתמחים בהקמת חנות אינטרנטית. יתרון שלנו מול המתחרים – אנחנו נותנים מענה בבעיות לא סטנדרטים מבצעים סנכרון בין מערכות צד שלישי, כולל סינכרונים מורכבים מול מערכות CRM ו ERP, כגון: Otech, Verifon, Priority וכו'. על ידי סנכרון עם מערכות אלו, חנות וירטואלית שלכם יכולה לפעול בדיוק כמו אחד הסניפים פיזיים כולל ניהול מלאים משותפים מסונכרנים עם סניפים רבים, מועדון לקוחות הרשת ועוד.
סליקה – ביצוע תשלומים בחנות אינטרנטית
המערכת החיצונית הנפוצה ביותר עבור חנות אינטרנטית היא מערכת סליקת אשראי, מסלקה. הגדרת של ויקיפדיה מפרט כך מושג הזה: "מסלקה היא מוסד פיננסי, שנוצר כדי להקל על העברת כספים, תשלומים וניירות ערך בין גופים שונים. מסלקה עומדת בין שתי חברות או שתי ישויות מסחריות ומטרתה להפחית את הסיכון של ביצוע פעולות חיוב וזיכוי ביניהן."
התשלום מתבצע באמצעות חברות סליקה, ומאושר על ידי חברות כרטיסי האשראי בהתאם לכרטיס איתו בוצע תשלום. בכל חנות וירטואלית קיימת מערכת סליקה, ובשוק קיימים ספקים רבים לכך. הקמת מסוף סליקה זה תהליך, שלוקח מספר שבועות ודורש אישור של חברת אשראי, איתה אתם תרצו לעבור. חברת אשראי גובה מכם עבור כל עסקה עמלה באחוזים. חברת סליקה בתורו נותנים מסלולים מותאמים ללקוחות רבים. כמו לדוגמה, מכסה עסקאות חודשי, או דמי מנוי חודשי ללא התחשבות בכמות העסקאות. תבחרו מסלול מתאים לכמות הרכישות שלכם.
פלטפורמת סליקה הותיקה והנפוצה ביותר בישראל שאנו מכירים ומוצאים אותה אמינה היא טרנזילה (Tranzila), המספקת מגוון שירותים המתאימים לצרכיה של חנות וירטואלית טיפוסית. ישנן עוד חברות סליקה שונות כגון פלאקארד, קארדקום ועוד.
בגלל ריבוי הספקים בתחום הסליקה, מומלץ לבצע השוואת מחירים ותנאים, ולבחור את זה המציע את התמורה הטובה ביותר.
דגשים לבחירת ספק סליקה
- תמיכה בהעברת נתונים מאובטחת
- תקן PCI
- זמינות התמיכה ושירות הלקוחות לענייני סליקה
- כיסוי נרחב של חברות אשראי – ישנן חברות סליקה אשר אינן עובדות עם אמריקן אקספרס ודיינרס מכיוון שמדובר בעמלות גבוהות הנגבות בעת סליקה עם כרטיסים אלו.
יותר מפורט על תהליך בחירת חברת סליקה וחיבור מסוף סליקה לחנות וירטואלית ניתן פה.
חנות וירטואלית – היבט האבטחה
אבטחת האתר הינו אספקט חשוב שיש לשים לב אליו בעת האפיון ובניית חנות אונליין. להלן דגשים שיש לשים לב אליהם בעניין:
- אבטחת נתונים – כמו שציינו כבר למעלה, יש לוודא העברת נתונים מאובטחת ותקן PCI לסליקה שנועד להגן באופן אופטימלי על נתוני פרטי כרטיס האשראי של הלקוחות.
- חברת אחסון איכותית – חברת האחסון שתבחרו הינה הגורם המשמעותי ביותר לצורך אבטחת האתר. שימו לב כי לעתים אם מדובר באתר כמו WordPress מומלץ לוודא תאימות מיוחדת לאבטחת אתר מסוג זה על ידי חברת אחסון האתרים. אנחנו ממליצים על שרתי uPress, אמינים ומאובטחים ברמה גבוהה. בנוסף לכך תוכלו להנות מההנחה בעת התשלום עם הקוד קופון: UP05ALDON .
- תוספים אמינים – לחנות וירטואלית מופיפים תוספים רבים ומגוונים.יחד עם זאת, קיימת סיכוי התקנת תוספים שאינם מאובטחים מספיק, ניתנים לפריצה ולניצול על ידי גורמים עוינים. אם יש צורך בפונקציונליות משמעותית עבור חנות אונליין, שקלו להיעזר במתכנת או חברה שיבנה אותם עבורכם באופן מאובטח וראוי.
- חוזק סיסמאות – השתמשו בסיסמאות חזקות, השתמשו באותיות גדולות, מספרים וסימנים. בחרו סיסמה שאינה שגרתית (לא השם הפרטי שלכם, לא עיר מגוריכם וכיוצא באלו).
- וידאו חלוקת הרשאות בצורה נאותה – כאשר בחנות וירטואלית יש מספר משתמשים העוסקים בניהול חנות אינטרנטית שברשותכם – דאגו לתת לכל אחד מהם רמת ההרשאות המתאימה (לא כולם צריכים להיות עם הרשאות של מנהל מערכת).
- פרוטוקול SSL – מומלץ בחום להשתמש בפרוטוקול זה באתרים, והוא בגדר חובה לחנות וירטואלית., שהינו חתיכת קוד שנמצאת בשרת,פרוטוקול SSL מספק ת אבטחה והצפנה של הנתונים העוברים בין המחשב של הלקוח לבין השרת של חנות אינטרנטית
- גיבויים לחנות האינטרנטית – תדאגו לגיבויים לאתר באופן שוטף. פעולה הזאת יכולה לעזור לכם במקרים קריטיים, על מנת לא לאבד נתונים או חנות וירטואלית כולו. שחזור מגיבוי יתבצע במהירות תחזיר חנות וירטואלית למצבו התקין. יש להכיר דרך נכונה היא לבצע גיבוי ברמת שרת, לתזמן פעולה הזאת פעם ביום ולשמור גיבוי חודש אחורה. חלק מהאנשים מבצעים את זה בעזרת תוספים כמו JETPACK, UpdraftPlus, BackWPUp ושומרים גיבוי ב-DROPBOX או GOOGLE DRIVE.
- תוספי אבטחה – בתהליך הקמת חנות אינטרנטית אפשר לצרף גם תוספים אמינים אשר יכולים לחזק את אבטחת האתר. דוגמאות לתוספי אבטחה אמינים: Wordfence, Jetpack ועוד.
- תחברו חנות ל- Google Search Console – שירות הרשת של גוגל. הכלי משמש לקבל אזהרות שונות בנוגע לאבטחת האתר באופן חינמי. זאת מעבר ליכולתו לספק לבעלי אתרים מידע על מצב האינדוקס (הפעולה שבה האתר קיים ומוכר בשרתי גוגל) ואת רמת השקיפות של האתר במנוע החיפוש.
שיווק ופרסום עבור חנות אינטרנטית
חנות אינטרנטית יכולה להיות בנויה באופן מצוין, ולהראות נהדר בכל המכשירים. אך להגשמת הייעוד שלה שהוא ביצוע מכירות – יש צורך בעבודות שיווק וקידום. פעולות שיווקיות שונות הן:
- איתור קהל היעד
- חידוש מוצרים בהתאם לדרישת לקוחות
- מבצעים לפעילויות אטרקטיביות
- מאמצים להעלאת המודעות למותג
- הבלטת יתרונות מוצרים
- הנעה לרכישה באמצעות פעילויות שונות ומתמשכות
קיימות מספר שיטות אותן נכסה ונבדוק באופן כללי:
קידום אתרים אורגני
ידוע גם כ-SEO. מדובר על תהליך שבו משפרים את נראות האתר והרלוונטיות שלו במערכות חיפוש כמו גוגל. כאשר לקוח פוטנציאלי מכניס מילת חיפוש מסוימת בשורת חיפוש בגוגל. המערכת מציגה לו את התוצאות הרלוונטיות ביותר. בישראל נפוץ בעיקר מנוע החיפוש גוגל לצורך כך, וקידום האתרים מתבצע על פי הכללים שחברת גוגל מציבה. לצערינו ולשמחתינו – חברת גוגל לא משתפת את החוקיות שמשתמשת בה כדי לדרג אתרים בתוצאות החיפוש. למרות זאת, עם השנים השיטות לבצע קידום אתרים אורגני איכותי התגלו. התהליך כורך בתוכו מגוון רחב של פעולות המתבצעות בכלל הדפים השונים באתר וכן באתרים חיצוניים. ניתן לבצע SEO בסיסי לחנות אינטרנטית לאחר למידת עיקריו, אך יש לקחת בחשבון שמדובר בעבודה הדורשת חשיבה יצירתית וטכנית בו זמנית.
אלטרנטיבה אפשרית היא היעזרות בשירותיה של חברה לקידום אתרים כמונו שיכולה לסייע באופן מקצועי בעניין, להזניק את נראות האתר באופן מהיר יותר. יתרון מרכזי של ה-SEO הוא שאם נעשה כראוי, התוצאות מניבות דירוגים גבוהים במנוע החיפוש לאורך זמן. חסרון מרכזי הוא התהליך לוקח זמן לא מועט, ובמיוחד כשמדובר בנישות תחרותיות. כמו כן, יש לעקוב אחר השינויים שנעשים מעת לעת ע"י גוגל ולדאוג על שמירת הכללים של החברה כדי למנוע ירידה בדירוגים.ניתן להוסיף יתרון וחסרון כמו בשיטה של פרסום באמצעות תוכן
קידום ממומן
פרסום בפלטפורמות שונות ומגוונות ברחבי האינטרנט בהן עשוי להיות קהל יעד רלוונטי למוצרים שנמכרים בחנות הוירטואלית. לדוגמא, פרסום ברשתות חברתיות, כמו פרסום ממומן באינסטגרם. עוד דוגמה מעניינת, רשת חברתית שבשנים האחרונות תופסת תאוצה בקרב משתמשים עד גיל 20 היא Tiktok. אם טווח גילאים האלו של קהל יעד רלוונטי עבור עסק שלכם, אז כדאי לבדוק ערוץ שיווק הזה. במקרה של רשת פרסום, הנפוצה ביותר היא Google Ads. לכל חנות אינטרנטית עשויות להיות פלטפורמות שבהן יהיו ביצועים טובים יותר וטובים פחות, ויש לבחון את העניין ברמה הבסיסית בכל שלבי הפרסום. זאת כדי שתוכלו לשפר את תוצאות הקמפיינים הבאים שלכם.
במידה ויש לכם מספיק זמן ו/או יכולת ללמוד את המערכות באופן עצמאי, מומלץ ללמוד את יסודות מערכות הפרסום ולהתנסות בהן. במידה ואתם מעוניינים במומחים מקצועים ומנוסים, תבחרו בחברה המתמחה בפרסום לאתרים, ופרסום חנויות אינטרנטיות בפרט. בקידום ממומן ניתן לקבל אינדיקציה בנוגע לכוונות רכישה של לקוחות בתוך זמן קצר וזה יתרון מרכזי. מהצד השני,חיסרון גדול הוא שלעיתים כדי לקבל נתונים אלו יש צורך של הוצאת סכום לא מבוטל כדי לקבל נתונים מדויקים. ניתן להוסיף יתרון וחסרון כמו בשיטה של פרסום באמצעות תוכן.
- פרסום ברשתות החברתיות – יכול להיות אורגני ו/או ממומן. דוגמה אפשרית היא פרסום ממומן באינסטגרם. רשתות הנפוצות בהן חנות אינטרנטית מפרסמת בהן לרוב הן: פייסבוק, אינסטגרם, וגם טיקטוק שנפוצה בעיקר בקרב משתמשים צעירים הם הרשתות הנפוצות לפרסום חנות וירטואלית.
- פרסום באמצעות תוכן – שיטת פרסום אפקטיבית ואותנטית אשר נמשכת לאורך זמן ודורשת מאמצים בהתאם. העיקרון שלה הוא פרסום באמצעות תוכן לא נועד לבצע מכירה באופן ישיר, אלא לעורר עניין בקרב לקוחות פוטנציאלים, המעוניינים לקרוא עבור מוצרים מסוימים, לקבל יותר מידע. לשיטה זו קיימים יתרונות וחסרונות. למשל, אם השיטה מבוצעת כראוי, מדובר בהצלחה שיכולה להישאר לאורך זמן. מצד שני, נדרשת סבלנות, מכיוון שלא מדובר בתוצאות שרואים באופן מיידי.
Google Merchant Center
בנוסף לטקטיקות השיווק המצוינות לעיל, חברת גוגל מספקת שירותים להכנסת מוצרים בחנות באמצעות כלי שנקרא: Google Merchant Center. כלי Google Merchant Center של גוגל המאפשר את תצוגת מוצרים שלכם בשורה נפרדת כתוצאה מחיפוש חופשי. לאחר העלאת מוצרים באמצעות פיד מהחנות וירטואלית, הם יוצגו בכלי נוסף של גוגל שנקרא Google Shopping. כלי הזה עוזר להציג את אותם המוצרים ללקוחות פוטנציאליים באופן אורגני וממומן.
Facebook Catalog
גם לחברת פייסבוק יש כלי בשם Facebook Catalog. כלי זה, משמש להעלאת וניהול מוצרים ב-2 הרשתות החברתיות שלה: Facebook ו- Instagram. באמצעות חנות בפייסבוק זה, חנות אינטרנטית יכולה להציג את המוצרים שלה במיקומים שונים ברשתות חברתיות אלה. חשוב לזכור, שיש צורך בחנות וירטואלית בכל זאת, כי כל הרכישות מתבצעות בחנות אונליין עצמה. אם הנושא הזה מעניין אתכם, תוכלי לקבל יותר מידע על איך פותחים חנות בפייסבוק
כלים שיווקיים לשימור לקוחות חנות וירטואלית
בעולם האמיתי עסקים שואפים לשמור על יחסים טובים עם לקוחותיהם לצורך קניות חוזרות. כך גם ראוי ומקובל כאשר פותחים חנות אינטרנטית. לשם כך קיימות כמה שיטות נפוצות:
- דיוור – שיווק באמצעות שליחת ניוזלטר ללקוחות יכול לשמר יחסים טובים איתם, ולגרום להם לבצע רכישה ראשונה או חוזרת בסופו של דבר. ניתן להיעזר במערכת דיוור אלקטרוני אשר דרכה ניתן לשלוח מספר גדול של מיילים ולבצע אוטומציה לתהליך. אחת המערכות הידועות נקראת מיילצ'ימפ
- הטבות ללקוחות – ניתן להציע ללקוחות הטבות והנחות במסגרת מועדון לקוחות בחנות אינטרנטית בזמנים שונים במהלך השנה (חגים, יום העצמאות, בחירות וכו'), תכנית לקוחות מיוחדים וכו'.
- הפניית לקוחות – עודדו את לקוחות חנות אינטרנטית שלכם לבצע פעולה. למשל, לבקש מהם לשתף את המוצרים שהם רכשו עם אנשים שהם מכירים. בתמורה, הציעו להם פרס סמלי כמו הנחה, גיפט קארד ועוד. היתרון בשיטת שימור זו היא שלקוחות עשויים לרכוש מוצר מסוים במידה והם קיבלו המלצה מאדם שהם סומכים עליו (שיטת 'מפה לאוזן').
ניהול ייעודי עבור חנות וירטואלית
תהליך ניהול חנות וירטואלית מתבצע לאחר סיום ההקמה שלה. במובנים רבים, ניהול חנות וירטואלית דומה לניהול חנות פיזית. למשל:
- ניהול ומעקב אחר מלאי באופן שוטף
- שירות לקוחות זמין
- מעקב אחר פעילות מתחרים
- תוכנית שיווקית מסודרת
לעומת זאת, ישנם מאפיינים ייחודיים לחנות אונליין אשר יש להכיר ולדעת לפני שנכנסים לתחום זה:
- טיפול בהזמנות שהתקבלו – יש לבדוק את ההזמנות שהתקבלו ולהכין אותן.
- פעולות שיווקיות – כדי לקדם את ההיכרות של לקוחות פוטנציאליים עם המותג שלכם. אתם תצטרכו להשתמש בטקטיקות שונות לקידום אתרים. אלו, דורשות זמן, יצירתיות ותוכנית עבודה מסודרת לאורך זמן. iWebsite עוסקת בתחום שיווק וקידום חנויות וירטואליות בשיטות שונות מזה זמן רב, והביאה לקוחות לשיפור ביצועי חנות וירטואלית והגדלת היקף מכירות.
- משלוחים – תיאום מערך משלוחים מתמיד
- מעקב וניתוח נתונים – לאורך זמן מתאספים יותר ויותר נתונים על הלקוחות שלכם. תבחינו נקודות תורפה במהלך הרכישה בחנות, וכיצד ניתן להתגבר עליהן.
התאמת החנות למובייל
אחד המרכיבים הקריטיים בפיתוח חנות וירטואלית הוא ביצוע התאמה של חנות וירטואלית למובייל. תשקיעו זמן ומאמץ בחלק הזה וקבלו החזר השקעה בהזמנות רבות במובייל, באחוזים גבוהים של ההמרות. כפי שציינו בחלק של חווית המשתמש, עלינו לשפר את חוויית השימוש בחנות על ידי הלקוח ככל הניתן. ההתאמה למובייל תאפשר למשתמשים להיכנס לחנות אינטרנטית מכל מקום ומכל מכשירים. התאמה למובייל מייבא מרכיב חיובי גם בעיני מנוע החיפוש של גוגל. עיצוב רספונסיבי (התאמת התצוגה למכשיר) מועדף על פני חנויות אחרות, שאינם רספונסיביים.
יבוא מוצרים לאחר בניית חנות וירטואלית
יש שתי שיטות להקים מוצרים באתרים:
- הקמה ידנית, אחד – אחד. שיטה הזאת מתאימה לכמות מוצרים קטנה יחסית. אחרת תהליך יקח המון זמן ולא יהיה שווה כלכלית
- הקמת מוצרים על ידי יבוא קבצי CSV או EXCEL. כל זאת, כדי לחסוך תהליך מייגע של העלאת מוצרים ידנית.ניתן להשתמש בקובץ CSV או EXCEL שנבנה באמצעות Microsoft Excel. אשר מכיל את נתוני המוצרים בצורה מוגדרת קבועה. תוכלו לעשות את זה על ידי תוספים אשר מותקנים במערכת הניהול של החנות, ומיועד להעלאה יעילה ומהירה של מוצרים. לפעמים גם כדאי לחשוב על פיתוח מודול ייחודי, אם יש לכם מוצרים עם מאפיינים מיוחדים, גם כאשר זה בתשלום נוסף לפיתוח של חנות וירטואלית. בעת לשקול אופציה הזאת תקחו בחשבון כמות שעות עבודה, שתחסכו לעובדים. זה חסכון כספי עצום עבור העסק שלכם.
עלות הקמת חנות וירטואלית
אז כמה עולה הקמת חנות וירטואלית?
אין תשובה חד משמעית, מחיר סופי מאוד תלוי בצרכים שלכם, אותם כדאי מאוד להגדיר מראש. כך תחסכו עוגמת נפש עתידית לאחר סיום הקמת חנות וירטואלית. בשוק ישראלי מחירים מתחילים בערך מ 5000₪ עבור חנות וירטואלית ״חובבנית״. מנגד, עלות הקמת חנות וירטואלית בחברות פרסום מגיעות בקלות ל- 100 אלף שקלים חדשים ואף גם יותר!. כך שאפשר לומר, שממוצע המחירים נע בין 20-30 אלף שקלים להקמת חנות אונליין מקצועית. חשוב לציין, שזוהי עלות חד פעמית להקמת חנות וירטואלית במערכות פתוחות כמו וורדפרס ומגנטו.
יתרה מכך, לא תשמעו אותנו ממליצים לכם לחפש מחירים זולים לבניית חנות וירטואלית. יש לזה השלכות שליליות של ירידה באיכות עיצוב ובניית החנות אונליין, הגבלה ביכולות השליטה על הנעשה בחנות, עלויות חבויות ועוד. בטווח הארוך חיסכון בבניית חנות וירטואלית יכולה להביא לאכזבה מהביצועים של חנות וירטואלית כזאת, והוצאות נוספות לצורכי שיפורים.
תזכרו שתי נקודות:
1. עבודה של אנשי מקצוע איכותיים – עולה יותר אך שווה יותר!
2. לבנות מלכתחילה חנות וירטואלית בצורה נכונה משתלם יותר, חוסך המון זמן, עצבים וכסף.
נגישות החנות הוירטואלית
החל מה-05/09/17 ישנה חובה לאתרים הנותנים שירות או מוכרים מוצרים להיות מונגשים למשתמשים.
ישנם שלוש רמות הנגשת אתרים, החל מ- A, רמה הכי נמוכה, עד רמה AAA.
לכל סוג האתר חייב להיות רמת הנגשה בהתאם
לדוגמה, אם מדובר באתר רגיל, הוא צריך להיות מונגש ברמה A
לעומת זאת, אתר של עיריות או אתר של ביטוח לאומי חייבים להיות מונגשים ברמה AAA.
היתרונות בהנגשת חנות אינטרנטית הם משמעותיים. החל מפתיחת האתר לשימוש עבור חלק נוסף באוכלוסייה. דרך יצירת מוניטין חיובי לחנות ועד שיפור חווית המשתמש עבורם.
סיכום
כמו לכל החלטה עסקית, התייחסו אל תהליך הקמת חנות וירטואלית ברצינות רבה. כי בסוף, זהו הנכס הדיגיטלי שלכם והוא צריך לשרת את מטרותיכם לאורך זמן. תהליך בניית חנות וירטואלית הינו תהליך מורכב שיש לייחס לו חשיבות בהתאם.
אם אין לכם ניסיון ורקע בפרויקטים באינטרנט. בהחלט שווה לקחת יועץ עסקי ולקבל החלטות נכונות, שיקלו אל התהליך הזה תחסכו זמן יקר וכספים.
אם תחליטו לבצע שלב ההכנה בעצמכם, תשקיעו זמן למצוא מידע רלוונטית לעסק שלכם. לדוגמה, תשאלו שאלות בקבוצות של פייסבוק. אנחנו גם הכנו עבורכם צ'קליסט, שיעזור לכם בבחירת חברת בניית חנויות מקצועיים או מתכנת פרילנסר. אתם מוזמנים גם לשוחח איתנו או להשאיר פרטים ונחזור אליכם בהקדם, נוכל לבדוק אופציה לעבור את התהליך הקמת חנות אינטרנטית, נבנה חנות וירטואלית מוצלחת ביחד.
גם לעסק לכם מגיע!