אני רוצה להתחיל את המאמר הזה בשאלה: האם אפשר להקים בניין בלי תוכניות בניה? ודאי שלא!
בתהליך בניה יש הרבה אנשים שמעורבים ועוסקים במלאכה, ובלי סינכרון וסדר עבודה נכון לעולם לא נוכל לקבל את התוצאה הרצויה. כדי שלא תהיו מופתעים מהתוצאות, זיכרו! בלי תוכניות עבודה לא יוצאים לדרך!
גם בתהליך בניית אתר, חנות וירטואלית או מערכת וובית מעורבים מספר גורמים – בדרך כלל בין שניים לארבעה אנשים, וככל שהמערכת יותר מסובכת, כך גם כמות המשתתפים בתהליך גדלה. ולכן גם כאן חשובה תוכנית עבודה מסודרת ופירוט של אפיון האתר.
מה זה אפיון אתר
אתם בטח שואלים את עצמכם מה זה אפיון אתר. אז אני אסביר ואתחיל ממשהו קטן – בניית אתר תדמית. לרוב זה לא דורש אפיון מפורט, אבל כדי למנוע אי הבנות בין הלקוח למתכנת יש צורך בכמה דברים בסיסיים כמו תיאור של המודולים ודוגמאות עיצוב שהלקוח אוהב ומתחבר אליהם. אחרת יכול לקרות מצב שבו הלקוח רצה לקבל משהו אחד והמתכנת סיפק לו משהו אחר.
כדי להימנע ממקרים כאלה, כדאי להכין מסמך שבו יפורטו כל דרישות הלקוח, כולל סקיצות של האתר ללא גרפיקה, ורק לאחר מכן להתחיל במלאכת בניית האתר והעיצוב.
מה זה אפיון אתר סחר
מה זה אפיון אתר סחר? – כאשר אנחנו מדברים על חנויות וירטואליות או על מערכות יותר מסובכות יש צורך באפיון אתר מפורט הכולל סקיצות ותהליכים. אפיון אתר יסייע גם במתן הצעת מחיר ללקוח וגם בביצוע העבודה בצורה נכונה בהתאם לדרישות הלקוח. למסמך האפיון יתרונות בכך שהוא מציג למתכנת את התמונה הכללית של האתר כפי שרוצה הלקוח, והלקוח יכול לבדוק את האתר בתום העבודה אל מול מסמך האפיון.
זה יכול לחסוך אלפי שקלים ללקוח, כי הרבה יותר קל להגדיר מראש מה הדרישות ולהכניס מודול מסוים לתוכנית העבודה עוד בתחילת הדרך, מאשר לבצע אחר כך התאמות ואינטגרציות.
אציג לכם דוגמה – בנינו מערכת שעלתה ללקוח 50,000 ש"ח ולאחר מכן נדרשו תיקונים שעלו 40,000 ש"ח. אם היינו מתחילים עם תוכניות עבודה מסודרת ואיפיון המפרט את כל המערכת והמודולים, הלקוח היה מקבל את המערכת בעלות של 70,000 ש"ח. הפרש משמעותי? :) עדיין רוצים לחסוך באפיון?
מניסיוני, עבודה ללא אפיון יכולה לגרום לבעיות ואי הבנות בין הלקוח לספק שמבצע את העבודה. פעמים רבות קורה שהלקוח חושב שמבצע העבודה מבין הכל ויודע לקרוא את המחשבות שלו ולממש דברים שכלל לא עלו בעת הזמנת העבודה. מה שלא כתוב במסמך האפיון לא יבוצע! אין דברים מובנים מאליו.
כשאתם קונים רכב, אתם לא חוזרים לסוכן אחרי שבוע ואומרים "למה ברכב אין אופציה של גלאי רוורס?" (משהו שכאילו יכול להיות מובן מאליו) – אין גלאי רוורס! כי אין את זה בהזמנה שלך. יש מחיר לגלאים ולהתקנה, X ש"ח – מעוניינים להתקין?
אותו הדבר בתכנות, רק שלעיתים זה הרבה יותר מורכב מאשר לעשות ארבעה חורים ב bamper אחורי ולחבר גלאים.
תהליך אפיון אתר
אחרי הפגישה עם הלקוח והבנת הצרכים שלו, מתחילים במלאכת איפיון האתר / החנות הוירטואלית.
תהליך זה ניתן לחלק ל-3 חלקים עיקריים:
1. פירוט כל המודולים שצריכים להיות באתר. כגון: מודול ניהול מועדון לקוחות, מודול הנחות בחנות וירטואלית.
2. פירוט כל התהליכים שצריכים להיות באתר. לדוגמה: תהליך רכישה, תהליך רישום לאתר וכדומה.
3. סקיצה של הבלוקים באתר, שמגדירה את המיקום של כל האלמנטים.
אפיון שנעשה על פי שלושת השלבים האלו, יגדיר את הפרוייקט במדויק ויסייע במניעת אי הבנות, פספוסים וכדומה.
למה אני כותב את כל זה? הסיבה פשוטה – בואו נעשה חיים קלים לשני הצדדים.
מבצע העבודה ידע מה לעשות, ואתם כבר לפני תחילת העבודה תוכלי לדמיין איך האתר / החנות הוירטואלית / המערכת הוובית שלכם יתפקדו.
בתחום של הווב טווח המחירים נע בין סכומים מצחיקים ( כמו שראיתי הודעה על בניית אתר ב 300 ש"ח), לבין חברות שמרשות לעצמן לגבות סכומים מטורפים של עשרות אלפי שקלים לאתר פשוט.
שלב ביניים של בניית אפיון יעזור לכם לבחור מומחה או חברה מתאימה. כאשר אתם באים עם אפיון מסודר הכולל את כל הדרישות שלכם, חייבים לספק לכם תוצאה בהתאם לדרישות אלו. בנוסף, גם התמחור יהיה הוגן ותוכלו לקבל הצעת מחיר מדויקת.
אנחנו מציעים לכם שירות של בניית אפיון עם סקיצות ותהליכים ואפשרות לקבל זיכוי לסכום ששילמתם על האפיון בעד הזמנת אתר / חנות וירטואלית / מערכת וובית אצלנו.
אני מציע שתיגשו למספר חברות ופרילנסרים עם האפיון שבנינו לכם ותבקשו הצעת מחיר לבניית אתר. תחזרו אלינו עם ההצעות ונעבור עליהן ביחד. אם לא נוכל לתת לכם מחיר יותר משכנע, אז לפחות נמליץ על מישהו מהרשימה שהבאתם, בכל זאת אנחנו נמצאים הרבה זמן בתחום ויצא לנו לעבוד עם הרבה חברות ופרילנסרים.
המטרה שלנו היא להגדיל את הסיכויים של הפרוייקט שלכם להצליח. ההצלחה של הלקוחות שלנו – זו ההצלחה שלנו!