- אתר רספונסיבי – רקע
- מה זה אתר רספונסיבי?
- אתר רספונסיבי – מאפיינים העיקריים
- אתר רספונסיבי – יתרונות מרכזיים
- הקמת חנות אינטרנטית במובייל
- בניית אתר רספונסיבי – הטיפים הטובים ביותר שלנו
- בניית אתר רספונסיבי – כלים מומלצים לשיפור העבודה
- אילו אלמנטים מומלץ להסיר מתוך אתר רספונסיבי?
- צ'קאאוט מוצלח בחנות אינטרנטית לשנת 2022
- טרנדים של אתר רספונסיבי לשנת 2022
- אתר רספונסיבי – נכס דיגיטלי מוצלח לשנת 2022
בניית אתר רספונסיבי – רקע
בניית אתר רספונסיבי הגיעה בעקבות צורך שהתעורר בשוק.בכל מקום שאנחנו הולכים אליו – בבית, עבודה, אירועים ועוד נמצאים המכשירים הניידים. בואו נעצור לרגע ונראה את רמת השימוש במכשירים שונים בגלישה באינטרנט. נסתכל על הסטטיסטיקה הבאה שפורסמה באתר Statista: במהלך הרבעון הראשון של שנת 2021, 54.8 אחוזים מהתנועה העולמית לאתרים בוצעה באמצעות מכשירים ניידים. כמו כן, באותו אתר פורסם אחוז רכשיות אונליין בארה"ב – 31.8 אחוזים בוצעו במכשירים ניידים.
על סמך נתונים האלו ניתן להסיק מסקנה על חשיבות מירבית לבצע התאמות אתר אינטרנט למכשירים שונים, צורך בניית אתר רספונסיבי. מאז שנת 2009 התחילה העליה משמעותית בגלישה באינטרנט בעזרת מכשירים ניידים חכמים, בעכבות זאת עלה גם הצורך בבניית אתרים רספונסיביים.
בעלי אתרים ועסקים מעוניינים בבניית אתר אינטרנט, ובפרט חנות אינטרנטית, חייבים לתת דגש לחווית גלישה נוחה ומושלמת במובייל. פירוט מסודר של אינפורמציה, עיצוב מושך ומותאם למסכים שונים, הענקת ערך מוסף ככל התכנים ועוד כלים – כל זה משפר את החוות לקוח באתר רספונסיבי. בואו נבין את התהליכים האלו לעומק ונפרט יותר על המוסגים והבטים הקשורים לנושא.
מה זה אתר רספונסיבי?
אתם שואלים כעת מה זה אתר רספונסיבי? הגעתם למקום הנכון. אתר רספונסיבי מאפשר לגולש לצפות במידע הקיים באתר בצורה אופטימלית מכל המכשירים. בניית אתר רספונסיבי מונע בעיות תצוגה כמו שיבוש אלמנטים אשר נמצאים אחד על גבי השני, גדלי גופנים גדולים או קטנים מדי, אי נוחות לבצע שימוש באתר. האתר רספונסיבי בנוי כך, שמתאים את עצמו באופן אוטומטי לגדלי מסכים שונים.
אתר רספונסיבי – מאפיינים העיקריים
אז ממה מורכב אתר רספונסיבי, ומה הם המאפיינים הייחודיים שלו?
- עקביות – אתר רספונסיבי מכיל עקביות לאורך דפיו השונים. המידע המוצג באתר רספונסיבי צריך להיות חשוף באופן נוח לגישה עבור כלל המשתמשים וכלל המכשירים שמהם אפשר לגשת לאתר.
- אינטואיטיביות – גולשים מחפשים סביבה מוכרת ומקום נוח באתרים שהם נמצאים בהם, והדבר חשוב גם באתר רספונסיבי. למשל, תדעגו לתפריטים ברורים. התפריטים השונים המופיעים באתר יאפשרו למשתמשים לנווט ברחבי האתר בצורה זריזה ובאופן טבעי (למשל, יזכיר להם שימוש באתרים אחרים בהם הם משתמשים באופן תדיר)
- מדיה מותאמת – תמונות, וידאו קטעי אודיו ועוד – כל אלו צריכים להיות נגישים באופן שווה עבור כלל הגולשים המגיעים אל אתר רספונסיבי באופן שווה.
- מהירות – אתר רספונסיבי צריך לעלות במהירות בכלל המכשירים השונים. יש הרבה דרכים לשיפור ביצועי האתר . למשל: דחיסת תמונות לצורך העלאה מהירה יותר, שימוש במיניפיקציה של קבצים – דחיסת קוד להורידת גודלם של הקבצים, שימוש יעיל בזכרון מטמון ועוד.
אתר רספונסיבי – יתרונות מרכזיים
אתר רספונסיבי טומן בחובו יתרונות אשר יכולים ללוות אתכם ואת המשתמשים שלכם לאורך זמן. הנה הסיבות המרכזיות המצביעות על כדאיות של אתר רספונסיבי:
- פנייה למגוון קהלים – אנשים שונים משתמשים במכשירים שונים. זה אומר שיש אדם שמשתמש כמעט כל הזמן רק בסמארטפון שלו, ואדם אחר אשר כמעט ולא משתמש בסמארטפון אלא רק בטאבלט (למטרות עבודה ובידור, למשל). בגלל ריבוי מקורות השימוש האפשריים באתר אינטרנט – יש לבצע בניית אתר רספונסיבי אשר יבטיח כי כל אחד מהמשתמשים הפוטנציאליים של האתר יכול לגשת אליו בצורה תקינה. במקרה של חנות וירטואלית, העלאת כמות הרוכשים הפוטנציאליים יכולה לבוא בחשבון בזכות בניית אתר רספונסיבי, לכן הפנייה למגוון קהלים חשובה גם במקרה זה.
- תחזוקה קלה יותר – אתר רספונסיבי מאפשר תחזוקה המתבצעת באופן קל יותר לביצוע. זאת מכיוון שההתאמות הנדרשות בעקבות שינויים מסוימים הן מינימליות ובעלות זמן ביצוע קצר יותר לעומת ניהול אתר אחד לכל גרסה.
- יתרון SEO – מנוע החיפוש גוגל מעדיף אתרים רספונסיביים על פני אתרים שהם לא. זאת בזכות ההתאמה לציפיות המשתמשים השונים של מנוע החיפוש לקבל אתר שמוצג באופן אופטימלי במכשיר שבו הוא משתמש. היתרון הזה הוא חשוב עוד יותר כאשר ידוע מזה מספר שנים שחלק ניכר מהתנועה הנכנסת לאתרים מגיעה ממכשירים ניידים.
- עקביות – שמירה על עקרונות עיצוב דומים של אתר רספונסיבי מסייעת להגברת האמינות בקרב מבקרים באתר. העקביות מאפשרת הקניית מראה מוכר ו"נוח", וזאת כדי לגרום למשתמשים ביטחון בגלישה חוזרת באתר.
- חויית המשתמש – בהמשך לסעיף הקודם, מעבר לעניין הנוחות של בניית אתר רספונסיבי, חויית המשתמש באה לידי ביטוי בצורה אופטימלית. אתר רספונסיבי נראה ברור יותר, מעלה את משך זמן השימוש בו, מרחיב את יכולת האינטראקציה בו וכן משפר את המכירות במקרה של חנות אינטרנטית.
הקמת חנות אינטרנטית במובייל
הקמת חנות אינטרנטית היא תהליך מורכב בפני עצמו, על זה אין עוררין. צריך לבחור מוצרים שיימכרו היטב, להשקיע בשיווק חנות אינטרנטית ראוי, שירות לקוחות, ניהול מוצרים ועוד. בנוסף לכל אלו, בניית אתר רספונסיבי יכולה לבוא לביטוי גם כאשר מבצעים הקמת חנות וירטואלית. חנות אינטרנטית איכותית היא כזו שמאפשרת חויית גלישה טוב, ולא משנה באיזה מכשיר משתמשים כדי לעיין בה. בניית חנות אינטרנטית המבוססת על אתר רספונסיבי יכולה להבטיח חווית שימוש טובה ללקוחות שנכנסים אליה מכל מכשיר שהוא.
בניית אתר רספונסיבי – הטיפים הטובים ביותר שלנו
ריכזנו עבורכם את הטיפים המרכזיים להצלחתו של אתר רספונסיבי. מאוד קל ללכת להרבה כיוונים שונים לצורך
- עקביות – כפי שציינו קודם, עקביות היא אלמנט מרכזי באתר רספונסיבי. עקרון זה צריך לבוא לידי ביטוי כבר מרגע ההקמה. גופן קבוע, ערכת צבעים ואייקונים תואמים ועוד – כל אלו מדגימים עקביות שמשדרת אמינות ללקוח
- ניווט – במהלך בניית אתר רספונסיבי שמכיל הרבה תוכן צריך גם להכיל תפריטים מפורטים אשר מאפשרים למשתמשים להגיע לכל החלקים השונים באתר באופן שווה. בנוסף, ניתן להשתמש ב-Breadcrumbs שמאפשרים לצפות היכן המשתמש נמצא כרגע באתר. השימוש ב-Breadcrumbs נפוץ גם בתוך חנות אינטרנטית.
- עיצוב פשוט – אל תנסו להמציא את הגלגל מבחינת עיצוב. בהמשך למה שאמרנו מקודם – חשבו על חוויית המשתמש, וחפשו כיצד להקל עליו. למשל – באתר רספונסיבי אתם לא תרצו להעמיס על העיניים של הגולש בצבעים, תמונות והרבה מלל. במקום זאת, אפשר להשתמש בעיצוב נקי יותר ובעל משמעות עמוקה יותר, וכך אפשר לגרום למשתמשים ליהנות ממנו יותר.
- ויזואליות ברורה – שימו לב כי אלמנטים ויזואליים כמו תמונות מופיעים בצורה ברורה בכל גדלי התצוגה השונים, כדי למנוע ממשתמשים ללכת לאיבוד בגלל שתמונה קטנה או גדולה מדי. מקרה כזה יכול לגרום לאתר שאינו רספונסיבי לאבד את הקשב של המשתמש שלא מצליח לעקוב אחרי התוכן שלו בגלל התאמה לא מוצלחת.
- קריאה לפעולה – דאגו כי הקריאה לפעולה ברורה ומותאמת באופן אישי בכל גודל תצוגה. המשתמשים שלכם הולכים להגיע לאתר שאתם מקימים ממגוון מכשירים שונים. לא משנה אם אתם עוסקים בתהליך הקמת אתר או הקמת חנות וירטואלית – דאגו שכפתורי הקריאה לפעולה שלכם יהיו גלויים מספיק ללקוחותיכם וכן שיופיעו במקום שהגיוני לכם מבחינת הזרימה של הגולשים בדף האינטרנט. למשל: יש דפי אינטרנט בהם הגיוני יותר למקם כפתור הרשמה בחלק העליון של הדף, ואילו בדף אינטרנט אחר יהיה עדיף למקם כפתור הרשמה בחלק התחתון שלו.
בניית אתר רספונסיבי – כלים מומלצים לשיפור העבודה
כדי שתוכלו להעניק למשתמשיכם חוויית משתמש גבוהה יותר, אתם צריכים להשתמש בכלים הטובים ביותר שיסייעו לכם להגיע למטרה זו. אנו מאמינים כי הכלים הבאים יכולים לסייע לכם בתהליך בניית אתר רספונסיבי באופן מיטבי:
- Bootstrap – פלטפורמה שעליה אפשר לבנות ממשק צד-לקוח. הפלטפורמה מספקת מגוון רכיבים שניתן להתאימם בקלות לצרכים של הנראות שאתם מחפשים באתר הרספונסיבי שאתם בונים. מדובר בכלי שהוא ידידותי גם למשתמשים שאינם בעלי בקיאות טכנית ברמה גבוהה בפיתוח אתרי אינטרנט באופן כללי.
- Invision – כלי המאפשר שיתוף פעולה בצוות העובד על בניית אתר רספונסיבי. הכלי מאפשר להציג מעבר בין מסכים של אתר רספונסיבי, ולתת חוות דעת על העיצובים. כמו כן, ניתן לבחון את האתר הרספונסיבי באופן חי במכשירים הניידים, ובהתאם לשפר את נראות האתר הרספונסיבי במכשירים השונים.
- כלי לבדיקת ידידות למשתמש (Google) – הכלי משמש לבדוק את מידת ההתאמה של אתרי אינטרנט למכשירים ניידים. הכלי מסייע באמצעות ציון ליקויים המצריכים בדיקה בכדי לעמוד בסטנדרטים מתאימים של החברה. מומלץ להשתמש בכלי זה בכדי לשפר את הסיכויים להופיע במקומות גבוהים במנוע החיפוש של גוגל בעת שימוש במכשירים ניידים.
- CrossBrowserTesting – כלי המשמש לבדוק את מידת ההתאמה של אתר רספונסיבי במספר דפדפנים שונים. בתהליך בניית אתרים רספונסיביים, יש לבדוק גם את מידת התאמת האתר לדפדפנים שונים שמהם משתמשים עשויים להגיע. באמצעות כלי זה, ניתן לבחון את התצוגה המקדימה בכמה מכשירים שונים (סמארטפון, טאבלט ועוד).
- Adobe XD – כלי עיצוב מבית Adobe ששוחרר בשנת 2019. ביחס למוצרים אחרים של החברה, למוצר אין עקומת למידה גדולה למעצבים חדשים. התוכנה יכולה לעבוד עם קבצים של Photoshop, Illustrator וגם Sketch. לכן, במידה ואתם משתמשים שמשתמש ב-Photoshop – רצוי לחשוב על למידת כלי זה כדי לתכנן את העיצובים שלכם בצורה מוצלחת יותר.
אילו אלמנטים מומלץ להסיר מתוך אתר רספונסיבי?
בעקבות המגבלות הקיימים במסכים של מכשירים ניידים (מכשירי סמארטפון וטאבלטים), עיצוב חנות וירטואלית במובייל צריך להיעשות בטוב טעם – ממשק אינטואיטיבי, כפתורים בולטים, צבעים מחמיאים ועוד. אלו הם האלמנטים שאנו חושבים שאין בהם צורך כדי להשיג את המטרות שלכם לאחר הקמת חנות וירטואלית:
- העמסת אלמנטים – יותר מדי אלמנטים המופיעים בתוך חנות אינטרנטית עלולים לבלבל ו"להבהיל" את הלקוחות הפוטנציאליים שלכם. איבוד הפוקוס של הלקוחות יעלה משמעותית את הסיכויים שלהם לנטוש את החנות ולחפש אחר חנות אחרת שתספק להם חוויה "נקייה" יותר. העדיפו עיצוב שהוא נקי יותר, המכיל את האלמנטים הקריטיים ביותר להשלמת תהליך הרכישה של הגולש באתר
- מנוע חיפוש בסיסי – באתרי אינטרנט יש מנוע חיפוש בסיסי, שהוא עשוי לסייע ברמה מסוימת למציאת פריטים שעשויים לעניין את המשתמש. עם זאת, לעתים הוא יכול להשאיר את המשתמש עם 0 תוצאות או לחלופין, במקרה גרוע יותר, עם תוצאות לא רלוונטיות.
- כותרות ארוכות – על גבי מסך המחשב יש ללקוח מספיק מקום לראות את הכותרת המלאה של כל מוצר. כותרות קצרות וממוקדות יותר, המוצגות בניידים מעלות ב17.21% את הרווחים הממוצעים ללקוח. במקביל מחיקת כותרת המוצר במובייל לגמרי פוגעת גם היא בהמרת המכירות בכ7.09%. לכן מומלץ ליצור כותרות מוצרים קצרות וקולעות לכל מוצר אשר יהיו פתיחה לעמוד המכירה במובייל.
- מחסומי רכישה – חשבו על האופציות המודרניות של קבלת תשלומים באתרי אינטרנט ואפשרו את האופציות האלו גם אצלכם. תשלומים באמצעות ארנקים סלולריים כמו Bit או PayBox מאפשרים גמישות מורחבת ללקוחות, ומשפרים את הסיכויים לביצוע רכישה באמצעות חנות אינטרנטית.
- יותר מדי טקסט – לעתים, יש נטייה להעביר הרבה תוכן למשתמשים בדף נתון. עם זאת, שימו לב כי לעתים זה עשוי להשפיע על המשתמש לרעה, ו"לעייף" אותו. בעקבות זאת, שימו לב שאתם מעבירים את המסרים העיקריים למשתמש באופן פשוט וברור. בנוסף לזה, מומלץ לשפר את חווית השימוש ואת המעורבות באתר. לצורך כך יש להוסיף אלמנטים ויזואליים כמו תמונות ווידאו.
צ'קאאוט מוצלח בחנות אינטרנטית לשנת 2022
אחוזי הנטישה של חנות אינטרנטית במובייל הם הגבוהים ביותר ביחס למכשירי טאבלט ומחשבים שולחניים. דבר זה נובע מחוויית משתמש לקויה בעמוד הצ'קאאוט במובייל. ישנן סיבות שונות לנטישה של קונים בתהליך הרכישה שלהם באתר:
- בעיות שמישות – עומס אלמנטים בדף, הסחות דעת, צבעים לא מתאימים ועוד – כל אלו יגמרו למשתמש לנטוש את החנות בתוך זמן קצר.
- הרשמה מסובכת – לא כל המשתמשים ישמחו לבצע תהליך הרשמה מפרך בחנות שלכם, ויעדיפו לנטוש.
- טעינה איטית – משתמשים מצפים לקבל מידע במהירות, ואם הם לא יקבלו אותו – הם ינטשו ויעברו למקום אחר לקבל את המידע הזה.
- תהליך צ'קאאוט מורכבים – אלמנטים היוצרים בלבול, חוסר אמון של המשתמש בתהליך הצ'קאאוט, חוסר בתמיכה ללקוח בתהליך – כל אלו יגמרו למשתמש לנטוש את החנות.
- חשש מתשלום אונליין – חשש מגניבת פרטי תשלום, הונאות, אתרים לא מאובטחים ועוד.
כדי להתמודד עם אחוזי הנטישה הגבוהים במובייל, יש לספק ללקוחות חוויית שימוש אופטימלית, קלה לשימוש וכזו שתהיה מהנה. אלו הן הפרקטיקות שאנו משוכנעים כי ישפרו את אחוזי הנטישה. מומלץ שפרקטיקות הבאות יוטמעו כבר במהלך הקמת חנות וירטואלית:
- הימנעות מהסחות דעת – במסכי מובייל השטח הוא מצומצם לעומת מכשירים אחרים. לכן התצוגה צריכה להיראות מינימלית כדי להסיר הסחות דעת. בסופו של דבר המטרה היא להשלים את הרכישה. משום כך, אל תעמיסו אלמנטים שעלולים להוביל את המשתמשים שלכם מחוץ לתהליך הצ'קאאוט.
- פירוט הרכישה – דאגו כי כל פרטי הרכישה הרלוונטיים ביותר למשתמש יופיעו במהלך הצ'קאאוט. פרטים לדוגמה יכולים להיות: מידת נעליים, גודל חולצה, צבע פריט ועוד. דבר זה ימנע מהמשתמש לחזור אחורה לדפים של המוצרים כדי לוודא שאכן הוא הוסיף את הפריטים הנכונים לעגלת הקניות שלו.
- חלונות קופצים (Popups) – מדובר בחלונות אשר עלולים להלחיץ חלק מהמשתמשים בביצוע תהליכים שונים באתר (כמו מילוי פרטים לא נכונים, שגורם להודעת שגיאה). במקום להציע חלונות קופצים, אפשר להציג הודעת שגיאה רלוונטית וכיצד לתקן אותה במיקום הרלוונטי.
- הגברת אמון ברכישה – כפי שציינו למעלה, ללקוחות יש בעיה עם תשלומים ברשת מסיבות שונות. כדי להתגבר על זה כבר לא מספיק להצטייד בתעודת SSL סטנדרטית, אלא בתעודת SSL מורחבת. באמצעות שימוש בתעודת SSL מורחבת , שם החברה יופיע בירוק באזור הכתובת בדפדפן וכן יופיע מנטיעות לצד הכתובת כדי להוכיח כי האתר מאובטח.
- עידוד להתקדמות ברכישה – שימוש בכפתור בולט לצורך התקדמות בתהליך יכול לסייע בהתקדמות. מדובר בפרקטיקה עדיפה על פני שימוש בקישור טקסטואלי. למשתמשים במכשירים ניידים מסוימים יהיה קשה ללחוץ על קישור טקסטואלי לעומת לחיצה על כפתור.
טרנדים של אתר רספונסיבי לשנת 2022
- הצגה מתקדמת של תמונות – גולשים בחנות וירטואלית קונים בעיקר בזכות מראה העיניים. כאשר אין דרך לגעת במוצר ולבחון את איכותו, התמונות הן החיבור הרגשי למוצר שמניע את הקנייה. כתוצאה מכך, ההשקעה ביצירת תמונות איכותיות רק הולכת וגדלה. למשל שימוש בטכנולוגיות מציאות רבודה מאפשר לגולשים לקבל תחושה ממשית יותר של המוצרים ולרכוש מוצר איכותי בעזרת טכנולוגיה מתקדמת. הפריטים מצולמים בכמה זוויות ויוצרים תמונה תלת ממדית אשר מספקת לקונה תחושה ריאליסטית של המוצר.
- חיפוש ויזואלי – תכונה פופולרית שמאפשרת לצלם פריט לבוש שאהבתם, ולאחר מכן לקבל קישורים לרכישה שלו ממגוון מקורות.
- שידורים חיים – מגמה שהייתה בעלייה במהלך תקופת הקורונה ונהפכה לכדי ערוץ של ממש. באמצעות שידורים חיים ניתן לגרום למעורבות גבוהה יותר של לקוחות פוטנציאליים (תגובות, שיתופים, כניסה לקישורים שמופצים במהלך השידור ועוד).
- "הפרעת צבעים" – מעבר לבלוק צבע אחד לשני גורם למשתמש לעצור ולראות מה מכיל אותו בלוק צבע. לכם יש הזדמנות להכניס תוכן מעניין שאתם חושבים שהמשתמש שלכם חייב לראות.
- קניה במציאות רבודה – טכנולוגיה זו מאפשרת ללקוחות לבצע הדמיה כיצד ייראה למשל רהיט בבית או כיצד חולצה מסוימת תיראה עליהם, למשל. הדבר תורם לנוחות הקנייה באתר, וכן מוריד את חוסר הביטחון ברכישה באינטרנט לעומת רכישה בעולם האמיתי.
שימו לב כי קצב השינויים בעולם הטכנולוגי הוא מהיר, ולכן כדאי לכם להתאים אתר מובייל/חנות אינטרנטית לשינויים אלו. הגולשים נהיים תובעניים יותר בנוגע לקדמה טכנולוגית באתרים, ואתם כמובן לא רוצים להישאר מאחורה.
אתר רספונסיבי – נכס דיגיטלי מוצלח לשנת 2022
לסיכום, מהכתוב למעלה ניתן להבין את החשיבות הנובעת מתהליך בניית אתר רספונסיבי. הטמעת פרקטיקות עדכניות כבר בתהליך הבניה הראשוני יכול לסייע רבות בביצועים של אתר רספונסיבי לאחר פתיחתו. שימו לב שאתם קשובים לצרכי הלקוחות שלכם לפני תהליך הבניה, במהלך וגם לאחר הקמת אתר רספונסיבי. אתר רספונסיבי מוצלח מכיל אלמנטים משמעותיים להצלחת ביצוע פעולות (רכישה, השארת פרטים וכו') ע"י הגולש.