תיירות רפואית מרוסיה סטטיסטיקה 2014-2015 – נתונים ותובנות בתחום קידום אתרים.
תיירות רפואית בישראל זוהי נישה יחסית חדשה. כל שנה באים לישראל לפחות 30 אלף תיירים רפואים, כאשר 80% מהווים חולים אונקולוגיים. פופולאריות של תיירות רפואית בישראל נובעת מהרמה הגבוהה של הרפואה ומחירים נמוכית יחסית בהשוואה למדינות מפותחות אחרות. רוב המטופלים מגיעים מרוסיה וממדינות ברה"מ לשעבר. במאמר זה אתייחס לנתונים הסטטיסטיים שיסקרו את הביקוש לתיירות רפואית מסוגים שונים וממדינות שונות: רוסיה, אוקראינה, בלרוס. אם אתם חברת תיירות רפואית וחושבים על קידום אתרים ברוסית ועל פרסום ברוסית – קראו את המאמר הזה.
מנועי החיפוש במדינות ברה"מ לשעבר
שני מנועי החיפוש הפופולאריים הם: גוגל ומנוע חיפוש יאנדקס הרוסית.
ראוי לציין שיאנדקס יותר פופולארית ברוסיה ובלרוס, אבל פחות פופולארית באוקראינה. באוקראינה גוגל מובילה.
למען ההמחשה אני רוצה להציג את כמות החיפושים לביטוי "טיפול רפואי בישראל" – лечение в израиле
תיירות רפואית במרוסיה וברה"מ – הביקוש לפי יאנדקס
מוסקבה – 2470 חיפושים בחודש
סנקט פטרבורג – 545 חיפושים בחודש
קייב (אוקראינה) – 321 חיפושים בחודש
מינסק (בלרוס) – 235 חיפושים בחודש
תיירות רפואית במרוסיה וברה"מ – הביקוש לפי גוגל
מוסקבה – 480 חיפושים בחודש
סנקט פטרבורג – 140 חיפושים בחודש
קייב (אוקראינה) – 390 חיפושים בחודש
בלרוס (גוגל לא מזהה מינסק לבד) – 260 חיפושים בכל המדינה בחודש
ניתן להבין מהמספרים האלה שהביקוש הכי גבוה במוסקבה ובמנוע חיפוש יאנדקס.
ביקוש לתיירות רפואית מרוסיה וברה"מ
אילו שירותים אנשים מחפשים? מה הכי מבוקש בתחום תיירות רפואית בישראל?
הטיפול המבוקש ביותר הוא טיפול למחלת הסרטן. מעבר למחלות הסרטן השונות אנשים מתעניינים בטיפול ב: פסוריאזיס, צהבת, מפרקים, ערמונית, עמוד השדרה, אפילפסיה
כסוגייה נוספת המבוקשת ניתן לציין את טיפולי הפוריות. כמו כן, יש ביקוש לטיפולי השיניים בישראל.
על מה מסתכלים תיירים רפואים לפני קבלת ההחלטה
ניתן לראות כי אחוז גדול מסה"כ חיפושים מהווה חיפוש ל:"טיפול רפואי בישראל חוות דעת", "טיפול רפואי בישראל מחירים", "טיפול רפואי בישראל מרמים".
מה ניתן להסיק מכך? שמרוב שהטיפולים האלה יקרים, אנשים מחפשים את המחיר הטוב ביותר, וגם את חוות הדעת המרובות הטובות והאמינות. כמו כן, מפני שהופצה שמועה על החברות לתיירות רפואית שרימו מטופלים – החשש מחברות הכאלו גבוה. מטרתכם כחברה לתיירות רפואית – להסיר את כל החששות ולספק ללקוחות פוטנציאלים תמיכה וביטחון.
השפעה של אירועים בעולם ובישראל על הביקוש לתיירות רפואית מרוסיה וברה"מ
דוגמה 1 – יולי 2014
אם נשווה את הביקוש לתיירות רפואית בשנת 2013 עם 2014 נראה דבר מעניין. בחודש יולי 2014 הביקוש עלה כמעט פי 2 באוקראינה וירד משמעותית במוסקבה. ממה זה נבע?
התחלתי לבדוק אילו אירועים התרחשו באוקראינה ורוסיה בחודש יוני ויולי. אחרי החיפושים בארכיונים גיליתי שבחודש יולי החלה בישראל מלחמת צוק איתן. כל אירוע כזה מקבל חשיפה רבה בתקשורת המונים וגם קיבל חשיפה רבה ברוסיה ובאוקראינה באותה מידה. אבל באוקראינה זה הגדיל משמעותית את הביקוש וברוסיה ההיפך. למה?
אני רק יכולה להניח כי באותה תקופה המצב באוקראינה לא היה רגוע, וייתכן שהוא היה גרוע יותר מהמצב בישראל במהלך צוק איתן. על האוקראינים החשיפה המוגברת של ישראל עשתה אפקט פרסומי, כי הם לא פחדו מההתרחשויות אצלנו. הרי אצלם המצב דומה, אם לא יותר גרוע.
לעומת זאת, ברוסיה ניתן לראות איך הביקוש לתיירות רפואית בישראל ירד עד לסיום של מלחמת צוק איתן באוגוסט. אחרי סיום המלחמה הביקוש התחיל לעלות.
דוגמה 2 – פברואר 2013
עוד דוגמה מעניינת להשפעה של האירועים בתקשורת
בחודש פברואר 2013 הייתה עלייה בביקוש לתיירות רפואית במוסקבה. שוב, חזרתי לחודש ינואר-פברואר וגיליתי: ב-22 לינואר 2013 נערכו בישראל בחירות פרלמנטריות. זהו אירוע גדול, משמעותי שקיבל חשיפה עצומה בתקשורת והיה לו אפקט פרסומי לתיירות רפואית.
לסיכום:
אם אתם חברת תיירות רפואית, תהיו מוכנים לתחרות עצומה, לעלויות גבוהות של קידום ופרסום כי אחרת לא תוכלו לשרוד בשוק זה. דבר נוסף – שימו לב לגורמים המשפיעים – סטטיסטיקות רלוונטיות, אירועי העולם, מתחרים וביקוש לשירותים כאלה ואחרים.